La Nostra Federació

Federació Valenciana de Vela Llatina va ser creada l’any 2012 amb l’anhel d’agrupar les diferents associacions que des de l’any 1987 venien recuperant per a la seua preservació les distintes embarcacions albuferenques i la navegació a Vela Llatina.
Qui Som?Associacions

La Nostra Missió i Visió

Pretenem recollir els oficis i usos dels nostres avantpassats

El terme cultural que defineix l’essència de la Federació determina que la tasca encomanada va dirigida a recuperar aquesta part del patrimoni cultural valencià, així com a promocionar i transmetre a la societat civil aquesta activitat tradicional dels pobles riberencs del llac de l’Albufera, recuperant els elements tradicionals que al llarg de més de dos segles s’han incorporat a aquesta forma de vida en aquest entorn natural.

Qui Som

La Federació Cultural Valenciana es va constituir l’any 2012 sota la idea d’aglutinar, al voltant de la mateixa, a les diferents Associacions de Vela Llatina, concretament, les de Silla, Catarroja, Els Pescadors de Catarroja, el Palmar, Sollana, Alfafar i el Perellonet. Aquestes associacions van decidir constituir la Federació amb la finalitat de representar les mateixes davant les institucions públiques i privades, convertint-se en la veu de totes elles.
L’objectiu principal de l’Associació és el de recuperar el patrimoni cultural valencià que es materialitza en les embarcacions i la navegació a Vela Llatina a l’Albufera.

Associacions

Som BIC

2000 Anys d’Història

Exhibicions

L’Albufera

Aprendre A Navegar

Som BIC

El Decret núm 164/2016, de 4 de novembre, del Consell, declara Bé d’Interès Cultural immaterial les activitats tradicionals de l’Albufera de València: la pesca artesanal i la navegació a Vela Llatina.

Cultura

La declaració de Bé d’Interès Cultural recull aquesta activitat i tècnica que constitueix una de les manifestacions més representatives i valuoses de la cultura i de les formes de vida tradicionals dels valencians.

Mesures

La finalitat de la declaració té tres mesures de protecció: realitzar tasques d’identificació, vista i investigació, estudi i documentació amb criteris científics; incorporar els testimonis disponibles a suports materials que en garanteixin la protecció i preservació; i vetllar pel normal desenvolupament i pervivència d’aquesta manifestació cultural, així com tutelar la conservació dels seus valors tradicionals i la seva transmissió a les generacions futures.

“El conjunt de totes aquestes activitats, pràctiques, usos i tècniques recullen l’herència cultural de la navegació a Vela Llatina i de les seues embarcacions autòctones, com a fet cultural diferenciador dels pobles riberencs del llac de l’Albufera. La Federació de Vela Llatina, com a dinamitzador principal d’aquest procés de recuperació i conservació, aspira a convertir-se en corretja de transmissió d’aquest patrimoni cultural valencià, si bé és conscient que aquesta pràctica de la navegació a Vela Llatina també suposa un esport que ha d’encaixar-se en un context major i ser oferit com una forma específica de navegar, no solament en el llac de l’Albufera, sinó també en la nostra costa mediterrània. “

– El President de la Federació

Associacions

Associacions de Vela Llatina

Recollir l’herència cultural de les diferents associacions i establir guies didàctiques per a la divulgació d’aquesta part de la cultura valenciana és l’objectiu principal d’una Federació que comença a fer els seus primers passos amb el repte de retornar aquesta tradició mil·lenària.

El President: Antonio López Muñoz

President

L’aspecte didàctic i d’aprenentatge d’aquesta tècnica de navegació forma part dels objectius de la Federació dirigit a la renovació generacional d’una navegació que requereix incorporar a la ciutadania. Guardar l’essència de les embarcacions i de les veles també és un objectiu prioritari en l’activitat de la Federació, i en aquesta línia s’estan iniciant converses amb l’Ajuntament de València per a establir estàndards autòctons que servisquen per a la construcció de noves embarcacions seguint les línies tradicionals i els materials.

Silla

Sollana

Silla

Associació Tradicional Vela Llatina Albufera

Els Peixcadors

Catarroja

Valéncia

Associació La Valenciana

El Palmar

Alfafar

F.A.Q.

Preguntes Freqüents

On som?

La seu de la Federació Cultural Valenciana de Vela Llatina es troba ubicada al municipi de Silla, al carrer Santa Teresa nº 6.

Com pots participar i aprendre a navegar a vela llatina?

Al llarg de l’any les diferents associacions i la pròpia Federació organitzen exhibicions al llac de l’Albufera, on el públic general pot participar en embarcacions destinades als visitants. Així mateix, si el teu interès és el de l’aprenentatge d’aquesta tècnica de navegació, actualment l’Associació de Pescadors de Catarroja té una Escola de Vela homologada amb cursos anuals en on podràs aprendre a navegar ia gaudir d’un entorn natural, coneixent a l’una les tradicions dels pobles riberencs.

Política d’integració

La Federació també duu a terme una política d’integració de la dona en les activitats que es realitzen, no solament en els càrrecs electes, sinó també en la integració en les diferents associacions.

Què fem?

La Federació té encomanades les funcions de recuperació i transmissió de la cultura al voltant de les embarcacions albuferencas i a la Vela Llatina. La redacció d’un reglament comú a totes les Associacions permetre unificar criteris entorn de l’art de navegar, a les característiques de les embarcacions albuferencas i als aparells tradicionals.
En aquest context de col·laboració constant, la Federació representa cadascuna de les Associacions, convertint-se en la veu de totes elles, participant en tots els esdeveniments que es desenvolupen a l’Albufera, però també estenent les seves relacions amb la resta de Federacions, tant del territori nacional com internacional, que naveguen tot tipus d’embarcacions a Vela Llatina.

La part esportiva de l’activitat

La part esportiva de l’activitat que desenvolupa la Federació té lloc amb la realització d’exhibicions d’aquest tipus de navegació en el llac i un procés d’aprenentatge dels membres que s’incorporen a les diferents associacions. La inclusió d’aquesta tècnica de navegació en el sistema públic d’ensenyament a través de la Federació de Vela Lleugera s’està incorporant de forma progressiva, sent necessari donar-li un impuls d’integració per part dels poders públics.