Bona vesprada, autoritats, premiats i públic assistent.

Volem agrair el Premi que ens concedeix el Periòdic D’ACÍ, distinció que comporta el reconeixement a la tasca que venim desenvolupant la Federació i les Associacions per la preservació i difusió de la Vela Llatina en l’Albufera.

La Vela Llatina és cultura, però també és turisme cultural i recreatiu, ja que en l’actualitat les nostres embarcacions i veles ja no són instruments o mitjans de treball necessaris per a la supervivència dels pobles riberencs.

La Vela Llatina genera un turisme que és el fruit d’un procés de recuperació d’aquest entorn tan emblemàtic per als valencians, el qual no sols implica la conservació de les embarcacions tradicionals albuferenques sinó que també impulsa la navegació a Vela Llatina, herència dels nostres avantpassats que ha sigut rescatada per les Associacions que hui conformen la Federació. És per això que, com a President de la Federació, vull dedicar aquest premi a totes elles, a les quals devem l’esforç de conservar aquest llegat ple d’història, de vida i de treball.

Són elles qui, fa mes de 35 anys, van rescatar aparells i antigues veles de cotó adormides a les andanes i van fer que tornara al paisatge tota la bellesa que aporta aquesta vela triangular capaç de navegar en contra del vent.

Actualment la Federació també està immersa en la iniciativa de construir una embarcació a Vela Llatina amb línies tradicionals per a ensenyar aquesta tècnica de navegació a les escoles de Vela de la Comunitat i aconseguir que torne a la nostra costa la seua silueta.

L’interés que les diferents exhibicions han suscitat en la població local, nacional i estrangera ens fan pensar que el futur serà definitiu en el desenvolupament equilibrat de la conjunció entre cultura i turisme. No entenem un turisme que no respecte aquest delicat ecosistema que és el Parc Natural de l’Albufera i que alhora oferisca un ús recreatiu de qualitat.

Gràcies una vegada mes per aquest reconeixement que ens anima a continuar treballant i que ajuda a difondre el coneixement d’aquesta herència carregada de futur.