Pròleg del President de la Federació Cultural i Esportiva Valenciana de Vela Llatina

Clic per a llegir “Llibre Embarcacions Albuferenques”

La Federació Cultural i Esportiva Valenciana de Vela Llatina naix amb l’afany de recuperar i conservar aquesta important part del patrimoni cultural valencià que es desenvolupa en el nostre xicotet mar interior i que es representa per mitjà de les embarcacions albuferenques tradicionals. Per recuperar hem d’entendre no solament l’encomiable labor d’aquells homes i dones que fa més de trenta anys es van obstinar a retornar l’estètica perduda en el temps a aquest llac i al seu entorn, en què tornaren a hissar les antigues veles llatines en les seues barques, sinó també moltes altres formes d’acció igualment significatives. En aquest sentit, és necessari ressaltar el paper fonamental que juguen les publicacions com a referent de consulta, per a comprendre la peculiar forma de vida que es va desenvolupar en un entorn tan difícil, i el fonamental instrument de treball que van suposar aquestes embarcacions en l’acompliment de la seua labor i en la seua vida quotidiana com mitjà de transport per a desplaçar-se a la ciutat de València o a altres poblacions riberenques i així poder relacionar-se i vendre els seus productes.

La nostra labor, la de tots i totes els que formem part de la Federació és, en essència, la de recuperar, conservar i transmetre als nostres fills, als seus descendents i, en definitiva a tota a la societat valenciana, aquesta forma de vida que va ser i que encara subsisteix en els nostres ports i pobles albuferencs. Amb la intenció de fer-los-la descobrir i potser suscitar en ells el desig d’aprendre aquesta peculiar forma de navegació tan representativa de la nostra cultura, presentem aquesta publicació.

Amb major motiu, esperem que servisca de corretja de transmissió entre les futures generacions i el llegat que els nostres avantpassats ens han proporcionat a partir d’aquestes. Que siguen valorades en la perfecta adequació a l’entorn que mantenen i respectades en els usos i formes que representen.

Merescut tribut i esment especial a tots els patrons que dia a dia calafategen, pinten i reparen les seues barques perquè lluïsquen i continuen dominant els vents de l’Albufera. El nostre agraïment sincer per la seua obstinació i dedició.

Gràcies als que estan i als que arribaran.

ANTONIO LÓPEZ MUÑOZ
President de la Federació Cultural i Esportiva de Vela Llatina de València.

llegir llibre complet ací