La Federació va organitzar una nova trobada que va tindre lloc en el port de Silla el 5 de maig 2018

L’any 2018, concretament el dia 5 de maig, la Federació va organitzar una nova trobada que va tindre lloc en el port de Silla en el que novament participaren totes les associacions amb les seues embarcacions, realitzant una exhibició de Vela Llatina. Un dels temes més rellevants que es tractà amb els presidents va ser el de recuperar l’esperit de la declaració de BIC, consensuant la necessitat de celebrar anualment els aniversaris d’aquesta efemèride i la seua difusió no sols entre el poble valencià, sinó també en la resta de la societat.

En aquesta exhibició es va instaurar el I Trofeu de la Generalitat Valenciana, de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, on participaren més de trenta embarcacions, acompanyades de sis embarcacions de públic que observà el desenvolupament de la prova de navegació que es dugué a terme en el llac de l’Albufera, a través d’un recorregut d’uns deu quilòmetres on, amb un vent de l’est, es van realitzar les diferents maniobres de navegació a Vela Llatina.

Posteriorment, es van dur a terme els actes protocol·laris d’entrega de trofeus a les barraques del port de Silla, on la participació va aconseguir un número de 150 assistents (noranta homes i seixanta dones). Aquesta activitat cultural i esportiva s’emmarca dins de les activitats que ha realitzat la Federació per a donar a conéixer aquesta modalitat de navegació que es desenvolupa a l’Albufera amb embarcacions autòctones. La Vela Llatina és una peculiar forma de navegació que es va desenvolupar a les costes valencianes i a l’Albufera de València.

Actualment, la Vela Llatina es desenvolupa en aquest entorn natural, si bé es planteja traslladar-la novament com a disciplina esportiva en l’àmbit de la Comunitat Valenciana. Aquesta activitat realitzada ha servit per a incorporar i donar valor a aquest esport autòcton que es desenvolupa en el Paratge Natural de l’Albufera i la seua assistència va ser massiva, tant de participants com de públic en general.

El 19 de maig de 2018 en “El Port d’Alfafar” la Federació dugué a terme un acte conjunt de totes les associacions que va consistir en una exhibició de navegació en el llac de l’Albufera i la trobada de tots els socis i públic assistent que va girar entorn a la necessitat d’incorporar un manual didàctic com a punt de partida per a la divulgació del projecte cultural i esportiu.

També va ser la Federació l’encarregada de coordinar la invitació que la Marina de València va oferir a la Vela Llatina dins de les activitats programades en el desenvolupament del seu onzé aniversari, que es va celebrar el 3 de novembre de 2018. Aquesta activitat s’emmarca dins de les activitats de promoció de la Vela Llatina en l’àmbit de la ciutat de València.

L’activitat de promoció i de posada en valor de les embarcacions tradicionals aparellades amb Vela Llatina que navegaren pel canal de la Marina de la ciutat de València. Aquesta activitat va suposar el trasllat de quatre embarcacions des dels ports de Catarroja i Silla a la Marina i la seua participació, d’acord amb el programa d’activitats en els actes d’Aniversari d’aquest lloc. Aquestes activitats divulgatives de navegació a Vela Llatina han suposat una participació activa de la Federació en els actes commemoratius de la Marina, que inclou un estand informatiu a tots els visitants que participaren en aquest esdeveniment. En l’estand informatiu es desenvolupa la promoció de l’oferta educativa de les distintes associacions que s’han realitzat al llarg del 2018, així com també les previsions organitzatives per a l’any 2019. S’informa dels enllaços per a poder participar de les exhibicions i del procés d’aprenentatge de navegació d’aquest tipus de navegació a través de l’Escola de Vela Llatina que desenvolupa l’associació “Els Pescadors de Catarroja” i les que es troben en vies de creació en l’Associació de Vela Llatina del Palmar i de Silla.

La participació de diverses embarcacions albuferenques va suposar el retorn de la Vela Llatina a un espai tan emblemàtic de València com és la Marina. Entendre la Vela Llatina en l’Albufera com un esport autòcton, sense perdre l’aspecte cultural i de recuperació de les arts de navegació i de les embarcacions autòctones suposa un avanç important en la configuració general d’aquesta activitat, que compagina el caràcter cultural amb el caràcter d’esport autòcton. Aquesta activitat comptà amb una participació massiva de ciutadans que va culminar amb un acte on van participar tots els presidents de les associacions, junt amb el president de la Federació.